Dankzij online B2B-uitwisselingen kunnen inkopers op allerlei fronten efficiënter te werk gaan, ook leads genereren gaat efficiënter en leads kopen loont zich. Ze kunnen voorafgaand aan gesprekken met vertegenwoordiger zoeken naar nieuwe bronnen van aanbod. Dit vergemakkelijkt het onderhandelen, het uitvoeren van transacties en betalingen. Veel B2B e-commerce vindt plaats in online handelsnetwerken, gigantische virtuele markten waar aanbieders en afnemers tot elkaar komen, leads worden gegenereerd, informatie gedeeld en transacties efficiënt uitvoeren. Een voorbeeld is het DocCheck wat de spelers op de Europese gezondheidszorgmarkt bij elkaar brengt. Met 400.000 gebruikers en 1970 deelnemende websites is DocCheck het grootste platform in de markt voor medische producten voor het uitwisselen van informatie, online diensten en e-commerce. Het biedt het farmaceutische bedrijven de kans om koopgroepen op te zetten voor hun verkoopafdelingen of volledige winkels met een individueel productassortiment op te nemen in hun internetactiviteiten. Leads en consumentenNiet alleen bedrijven willen elkaar iets verkopen, maar ook particulieren onderling. Leads en veilingsitesVia veilingsites als eBay, Marktplaats, Speurders en kleinere gespecialiseerde sites is in Nederland in 2007 voor 4,6 miljard euro verkocht. Dit is exclusief auto’s en dienstverlening. Alleen al door het ontbreken van auto’s is het totaalbedrag waarschijnlijk heel wat hoger. Blauw Research heeft een onderzoek uitgevoerd onder 1500 consumenten naar hun gebruik van online handelsplaatsen en is zo tot dit cijfer gekomen. In andere gevallen betekent C2C uitwisseling van informatie via forums en internetnieuwsgroepen die appelleren aan specifieke interessegroepen. Zulke activiteiten worden georganiseerd voor commerciële of niet-commerciële doeleinden. Een voorbeeld hiervan zijn weblogs, of blogs, online dagboeken waar mensen hun gedachten plaatsen, doorgaans over een streng afgebakend onderwerp. Blogs kunnen over allerlei onderwerpen gaan, van politiek of golf tot yoga, autoreparaties of de laatste reality televisieseries. De ‘blogosfeer’ van nu bestaat uit naar schatting 50 miljoen bloggers op de wereld. Het bespreken en commentaar geven op producten is nu de op één na populairste Gigantische virtuele markten webactiviteit, volgens een onderzoek van media-inkoper Universal McCann. Consumenten in Frankrijk, Spanje, China — de grootste blogging markt van de wereld — en Zuid-Korea kennen bijzonder enthousiaste webcritici. Steeds meer mensen plaatsen hun mening op sociale netwerksites zoals MySpace, Facebook, Hyves, Wayn (whereareyounow), Bebo, Friendster, Orkut en andere online communities. Meer informatie: https://www.virgoleads.com/ |
in
Business / Marketing and Advertising
- 17 sep, 2015
Online marketing is belangrijk voor leadgeneratie