facebooktwitter
in Sport - 01 mei, 2020
by - no comments
Sporten helpt voor je mentale en je fysieke gezondheid

Al van jongs af aan leer je over het belang van sporten voor je fysieke gezondheid. Het is belangrijk voor je uithoudingsvermogen, het maakt je sterk en je wordt minder snel ziek. Maar waar steeds meer mensen achter komen is dat het ook erg goed is voor je mentale gezondheid. Door bijvoorbeeld een rondje hard te lopen maak je je hoofd even helemaal leeg. Een soort reset waardoor je er weer tegenaan kunt. De combinatie tussen je mentale en fysieke gezondheid is het sterkst wanneer dit in evenwicht is. Hoe je dat doet, lees je in dit artikel.

Door te bewegen houd je je lijf sterk

Dat je door bewegen je lijf sterk houdt is niks nieuws. Toch zijn er een hoop verschillende manieren om dit te doen. Zo kun je op een sport gaan, bijvoorbeeld tennis of golf, waarbij je alleen (of met z’n tweeën) tegen iemand anders speelt. Daarnaast zijn er een hoop teamsporten die jou stimuleren om samen met je team de tegenstander te verslaan. Wekelijks trainen jullie hard om vervolgens in het weekend te stralen op het veld, met een kantine vol sportbekers als resultaat. Ook ligt er de laatste jaren steeds meer focus op het fitnessen, thuis trainen en de combinatie hiervan: crossfit. Hierbij gaat het meer om het trainen met je eigen lichaamsgewicht, dat zorgt voor een natuurlijker resultaat. Kortom, er is een hoop variatie om jezelf fit en gezond te houden.  

Sport jezelf gelukkig

Wanneer je aan het sporten bent komt er endorfine vrij, ook wel bekend als het ‘gelukshormoon’. Dit zorgt ervoor dat jij je na een zware training mentaal beter voelt. Maar het zit wel iets dieper dan dat. Op het moment dat jij sport, neemt je hartritme toe en waardoor je hersenen denken dat je stress hebt. Als reactie hierop maakt je lichaam eiwit aan, om jou als het ware te beschermen voor deze stress. Het repareert de schade waarvan je hersenen denken dat je hebt geleden en zorgt voor een soort ‘reset’. Dit, in combinatie met de endorfine, maakt dat jij je na een training zo ontspannen en op je gemakt voelt.

Maak je hoofd leeg tijdens een gezellig toernooi

Een beetje gezonde competitie is ook een manier om je hoofd leeg te maken en tegelijkertijd actief bezig te zijn. Het perfecte voorbeeld hiervan is meedoen aan een toernooi. Dit kan georganiseerd zijn door je club, maar deelnemen aan een schooltoernooi samen met je vrienden telt zeker ook. Het gaat hier niet om het winnen van de meeste medailles voor hockey of wie er naar huis gaat met alle voetbalmedailles, maar om het hebben van een leuke dag en het beter leren kennen van je teamgenoten. Je kunt bijvoorbeeld van tevoren online medailles bestellen om elkaar te geven als bedankje voor de leuke dag!

Kies voor de juiste balans

Zoals je leest gaat het dus om het vinden van de juiste balans tussen bewegen voor een gezond lijf en om mentaal sterk te blijven. En het gaat er hierbij echt om dat het bij jou past. Iedereen is anders, heeft andere behoeftes en een ander lijf. Wat bij de een heel goed werkt, kan de ander verschrikkelijk vinden. Ga dus op zoek naar iets dat jij fijn vindt en probeer zeker ook dingen eens uit.