facebooktwitter
Home Contact Partners Cookiebeleid
in Zorg - 28 mei, 2021
by - no comments
Hoe kunt u uw communicatievaardigheden verbeteren?

U kunt professionele hulp krijgen van een coach of een aantal andere professionals, maar er zijn ook een aantal dingen die u thuis kunt oefenen! Hieronder staan vijf stappen die je kunt nemen om sterke communicatie op te bouwen in alle gebieden van je leven.

1. Luister

Luisteren is een van de belangrijkste vaardigheden die je in je repertoire van levensinstrumenten kunt hebben. Luisteren is meer dan alleen maar horen. Door te luisteren met al onze zintuigen zijn we in staat om informatie en richting te verkrijgen. Het stelt ons in staat te begrijpen en te leren – allemaal waardevolle factoren voor persoonlijk succes. Om naar een ander te kunnen luisteren, moet u zich op hem of haar concentreren en op wat hij of zij zegt. Als u moeite hebt om bij een ander betrokken te blijven als hij of zij spreekt, dan zou het helpen als u begrijpt waarom u afgeleid bent. Breng jezelf in het huidige moment en als de persoon spreekt, herhaal dan elk woord, rustig in je gedachten om jezelf te helpen gefocust te blijven schakel desnoods de hulp in een burnout coaching: klik hier om een burnout coach te vinden.

  • Kijk de persoon die spreekt rechtstreeks aan.
  • Richt uw aandacht op wat hij zegt.
  • Knik of glimlach af en toe om de persoon ervan te verzekeren dat hij/zij uw aandacht heeft.
  • Wees bemoedigend door kleine opmerkingen te maken, zoals ja en uh-huh.
  • Probeer niet te onderbreken.
  • Zie luisteren niet als wachten op je beurt om te spreken, je tijd komt nog wel.

 

2. Wees authentiek

Omarm kwetsbaarheid en druk je ware zelf uit. Het is niet ongewoon voor ons om maskers te dragen en in sommige gevallen hebben we een ander masker voor verschillende mensen. Er is al lange tijd een enorme maatschappelijke druk, die eist dat we in bepaalde hokjes passen, wat niet werkt en eerlijk gezegd, wie zou dat zelfs willen? De waarheid is dat je een prachtig, ongelooflijk uniek individu bent dat niet in een hokje thuishoort en dat de wereld het recht heeft om de essentie van jou te zien en te horen. Dus, als je met anderen communiceert, doe dat dan met een authentieke stem.

 

3. Wees je bewust van lichaamstaal

Non-verbale communicatie speelt een grote rol in hoe we communiceren. Een veel voorkomende reden waarom stellen een relatiecoach inschakelen is dat zij elkaars lichaamtaal verkeerd opvatten. Soms kan de subtiliteit van een gebaar of een geruststellende glimlach een warme en vertrouwensvolle interactie creëren waarin alle betrokkenen zich veilig en gehoord voelen. Andere manieren om je uit te drukken tijdens de communicatie met anderen zijn handbewegingen, oogcontact, de toon van je stem en zelfs de manier waarop je ademt. Je ademhaling synchroniseren met die van een ander helpt om een kalme en onbewaakte verbinding tot stand te brengen.

Onze houding komt tot uiting in onze lichaamstaal, dus als je je geagiteerd of ongeïnteresseerd voelt, kan je lichaam dat wel eens verraden. De beste manier om non-verbale communicatievaardigheden te oefenen is op je lichaam, je stem en je gezichtsuitdrukkingen te letten als je met anderen communiceert en als je met iemand anders communiceert, let dan ook op hun lichaamstaal!

 

4. Stressmanagement

Je vraagt je misschien af wat stress te maken heeft met communicatie en het antwoord is dat stress, als je het niet onder controle hebt, een negatieve invloed kan hebben op je interacties met andere mensen op meerdere niveaus, waaronder communicatie. Wanneer uw stressniveau hoog is, is de kans groter dat u andere mensen verkeerd begrijpt of onbedoeld verwarrende non-verbale signalen afgeeft. Heb je wel eens overspannen of gestrest gereageerd op iets wat iemand zei en daar meteen spijt van gehad?

Hier zijn een paar manieren waarop u thuis, zonder een stresscoach, met stress kunt omgaan:

  • Probeer wat lichaamsbeweging in je dagelijkse routine op te nemen en als je het gevoel hebt dat je stressniveau omhoog schiet, maak dan een wandeling in de frisse lucht om je emoties weer op peil te brengen.
  • Diep ademhalen. Het is zo simpel, maar zo krachtig. Neem even de tijd om te gaan zitten en concentreer je op je ademhaling. Adem diep in door de neus en adem langzaam uit door de mond. Herhaal dit een paar keer of tot je je meer geaard voelt.
  • Wees je bewust van je gevoelens en je omgeving.
  • Houd een dagboek bij. Je gedachten uit je hoofd op papier zetten helpt je om ze op een gezonde manier te verwerken.

Eet goed, slaap goed en drink veel water. We weten allemaal dat dit werkt, maar soms moeten we onszelf eraan herinneren om het ook echt te doen.
Zoek tijd om contact te maken met mensen die van je houden en je steunen. Een goede lach met vrienden of een diepgaand gesprek met een geliefde kan soms net de remedie zijn om stress te verlichten.