facebooktwitter
Home Contact Partners Cookiebeleid
in Bedrijven - 04 jun, 2020
by - no comments
Consumentengedrag

Elke consument denkt en doet anders, dit is al jaren zo. Het is zelfs zo dat hedendaagse consumenten een totaal unieke ervaring willen beleven terwijl ze aan het winkelen zijn.. Het gaat om het totaal plaatje. Je zou misschien denken dat dit ook sterk terug te zien is in het oriëntatiegedrag van de consument, maar dit is niet het geval. Vooralsnog is het zo dat een groot deel van deze consumenten nog ‘gewoon’ met de kudde mee loopt. Hier zit voor jouw wel een voordeel aan. Je kunt jouw online marketingcampagne hier op aanpassen.

 

Welke fases doorloop je?

 

In principe is het zo dat elke consument exact dezelfde stappen volgt tijdens het aankopen van een product. Als marketeer heb je de optie om gebruik te maken van het REAN-model. Het REAN-model bestaat uit 4 verschillende stappen. Deze stappen worden hier kort uitgelegd.

 

  1. Reach

 

Dit is de eerste stap. Deze stap heeft alles te maken met het bereiken van de juiste doelgroep en het bekender maken van je merk. Neem het volgende altijd mee: Wordt jouw bedrijf in deze fase al over het hoofd gezien, dan is er een kleine kans dat hetgeen jij aanbied meegenomen wordt door de consument gedurende de volgende stappen van de klantenreis.

 

  1. Engage

 

Oftewel bezig zijn. Bij stap 2 ga je er alles aan doen om jouw doelgroep op te peppen en te inspireren. Merkbeleving is van groot belang tijdens deze fase. De bedoeling hiervan is het overtuigen van de consument.

 

  1. Activate

 

Misschien wel de belangrijkste stap. Tijdens het activate-proces probeer je, je raad het misschien al, de doelgroep als het ware te activeren. Je probeert ze over te laten gaan op een daadwerkelijke aankoop.

 

  1. Nurture

 

Tijden deze stap ga je jouw klanten opnieuw de activate fase laten doorlopen. Het kweken van merkloyaliteit is essentieel. Deze fase is erg belangrijk, toch wordt hij vaak over het hoofd gezien. Dit is vreemd te noemen aangezien er ontzettend veel winst te behalen valt. Het mooie aan deze fase is dat je al weet dat de consumenten geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst. Je hoeft dus zelf veel minder inspanning te leveren.  

 

https://web-wings.nl/zet-je-online-kanalen-strategisch-gebruik-het-rean-model-4-fases/