facebooktwitter
Home Contact Partners Cookiebeleid
in Onderwijs - 05 jun, 2020
by - no comments
Zelfvertrouwen vergroten, 9 ultieme tips

Zelfvertrouwen vergroten, 9 ultieme tips hoe je dat doet!

Wanneer ik mensen spreek in één van onze teamtrainingen of tijdens coachgesprekken hoor ik ze vaak zeggen dat ze denken met een beetje meer zelfvertrouwen een gelukkiger leven te kunnen leiden. Vaak stellen ze dingen uit omdat ze bang zijn om te falen of dat ze denken dat ze iets niet kunnen. Stemmetjes als “het zal nooit iets worden met mij’, “ik kan het niet” of “mijn collega is daar veel beter in, voeren de boventoon. Dit is jammer en helemaal niet nodig want leren op jezelf te vertrouwen kun je ontwikkelen. In dit artikel geven we je tips en adviezen hoe jij je zelfvertrouwen kunt vergroten zodat ook jij een gelukkiger leven kunt leiden en de wereld kunt laten zien wie je werkelijk bent.

Inleiding

Soms worstel ik ook met mijn zelfvertrouwen. Zo merkte ik tijdens het schrijven van deze bijdrage over zelfvertrouwen vergroten dat dat best een beproeving is van mijn eigen zelfvertrouwen. Want je stelt jezelf kwetsbaar op door ook je eigen verhaal publiekelijk te vertellen en bent heel benieuwd naar de reacties. Dan komen er stemmen als: “Wat als niemand mijn bijdrage interessant vindt?” Of “Wat als ze het niet met me eens zijn.”, etc. Dus doe me een lol en geef me als je het de moeite waard vindt een digitale pluim. Dat vergroot mijn zelfvertrouwen.

Als je de behoefte hebt om je zelfvertrouwen te vergroten?

Denk je dat door het vergroten van je zelfvertrouwen beter in je vel zou zitten en dat je dan alles zou kunnen bereiken waar je van droomt? Dat zou toch geweldig zijn. Echter is er bij jou ook vaak iets dat je tegenhoudt. Lees dan verder en gebruik de tips om te leren meer op jezelf te vertrouwen en kijk ook eens bij onze training zelfvertrouwen: Stijg uit boven jezelf!

Mijn ervaring.

Ik weet dat iedereen in staat is om zijn zelfvertrouwen te vergroten. Zelfvertrouwen is iets dat je kunt ontwikkelen en verder kunt uitbouwen. Door gericht aan je zelfvertrouwen te werken, kun je je zelfvertrouwen vergroten. Hierdoor gaat je persoonlijke effectiviteit omhoog en word je assertiever. Inmiddels heb ik al een hele reis afgelegd maar ik ben er nog niet. Gelukkig merk ik wel dat ik steeds dichter kom bij waar ik wil zijn. Dat merk ik doordat ik me in steeds meer situaties comfortabel voel. In dit artikel wil ik je inspireren en je praktische tips geven wat je wel en niet kunt doen om je zelfvertrouwen te vergroten.

Hoe zit dat met zelfvertrouwen?

Zelfvertrouwen is situatie en tijdsgebonden en is veel meer dan alleen het ontwikkelen van je communicatieve vaardigheden. Het zegt iets over hoe jij op een bepaald moment ergens in staat. In tegenstelling tot Pipi Langkous zullen de meeste mensen niet zeggen: “Ik heb het nog nooit gedaan dus zal ik het wel kunnen.” Zij zeggen juist het tegendeel. Voorgaande ervaringen en hoe je daarmee om gaat bepalen voor een groot gedeelte hoe je er de volgende keer in een vergelijkbare situatie in staat. Als iets eerder gelukt is, put je daar logischerwijs vertrouwen uit. Helaas is het tegenovergestelde ook waar. Hoe ga je hiermee om?

Probeer het uit, geloof er in én leer!

Belangrijk bij het zelfvertrouwen vergroten, is dat je nieuwe dingen uitprobeert en er van leert. Dat is de natuurlijke leercurve. De NLP-overtuiging: “Als anderen het kunnen, dan kan ik het ook leren.” kan hierbij helpend zijn. Iedereen is gevallen bij het leren lopen of fietsen. Vallen hoort erbij en je leert weer wat. Belangrijk is wel dat je er in gelooft én het blijft proberen. Om de groei van je zelfvertrouwen te stimuleren is het ook heel belangrijk hoe je kijkt naar de situatie. Toon persoonlijk leiderschap. Doe daarom iets waar je bang voor bent. Zoals Vincent van Gogh het ooit zei: “Wanneer je een stem in je hoofd hoort zeggen ‘Maar je kan helemaal niet schilderen!’ ga dan juist schilderen! en de stem zal tot stilte worden gebracht.”

Half vol of half leeg!

Als je als iets niet goed gaat alleen naar het positieve kijkt, krijg je misschien veel vertrouwen. Maar de kans dat het de volgende keer meteen helemaal goed gaat, is niet zo groot. Dit noemen we overschatting. Deze mensen zullen niet veel oefenen omdat ze denken dat ze het wel kunnen. Hierdoor zal hun zelfvertrouwen niet vergroten. Echter als je alleen naar het negatieve kijkt, heb je de andere kant van de medaille. Je denkt dan dat je het nooit gaat leren. Ook hier zal niet veel geoefend worden. Ook hier zal het zelfvertrouwen niet vergroten.

Als je gericht werkt aan je zelfvertrouwen gaat je persoonlijke effectiviteit omhoog. Om je zelfvertrouwen te vergroten moet je persoonlijk leiderschap tonen en dingen ondernemen. Kijk daarna zowel naar wat goed is gegaan en kijk ook naar wat er verbeterd kan worden. Ga aan de slag en verzamel positieve ervaringen en koester ze en leer ook van je fouten. Weet dat hoe vaker je iets succesvol doet hoe meer zelfvertrouwen je daar uit kunt putten voor een volgende vergelijkbare situatie.

Zelfvertrouwen wat is dat?

Zelfvertrouwen is de overtuiging die je hebt dat je iets kunt. Het is geloven in eigen kunnen; het vertrouwen dat je de betreffende taak zelf uit kunt voeren. En zo kan het zijn dat je in de ene vaardigheid/situatie meer zelfvertrouwen hebt dan in andere gevallen. Zelfvertrouwen in het ene beïnvloedt ook zelfvertrouwen in het andere. Het gaat er om dat je gelooft dat je het kunt.

Een zoon van vrienden van Ad had op school steeds te horen gekregen van meester Henk dat hij niet zo goed kon leren. Dat werd drie jaar door de leerkracht consequent tegen hem gezegd en hij begon dat ook te geloven. Uiteindelijk kreeg hij vmbo basis/kader als schooladvies. Daar is trouwens niets mis mee maar was geen advies dat bij zijn mogelijkheden paste. Gelukkig was hij goed in sport en hieruit putte hij veel zelfvertrouwen. Om een lang verhaal kort te maken. Op de Johan Cruijff Academie kwam hij er achter dat hij toch best wel kon leren en het ook leuk vindt. Nu is hij bezig met zijn derde jaar in het HBO en het gaat goed. Zijn zelfvertrouwen van de sport heeft hij meegenomen naar zijn studie.

In mijn beleving gaat het bij zelfvertrouwen vergroten altijd om het accepteren van jezelf. Dat je tevreden bent met wie je bent, met alle plussen en minnen. Maar ook dat je wil leren en daarom van jezelf fouten mag maken zonder dat je jezelf veroordeelt. Kortom, je vindt van jezelf dat je er toe doet en dat je er mag zijn.

 

Negen tips voor het vergroten van je zelfvertrouwen.

Het hebben van een groot vertrouwen in jezelf kan je helpen bij het slagen op meerdere vlakken, zowel in je persoonlijke als je professionele leven. Echter dat is helaas niet bij iedereen het geval. Er zijn best veel mensen die worstelen met hun zelfvertrouwen. Voor hen hebben we een aantal simpele stappen bedacht die je helpen om je zelfvertrouwen te vergroten. Maak er tijd voor en loop ze eens door. Succes met het vergroten van je zelfvertrouwen!

Een goede manier om je zelfvertrouwen te vergoten is: stilstaan bij jezelf en onderzoeken wat goed en wat niet goed is voor jou. Dat is de basis. Maak contact met wat je echt wilt en waar je al dan niet vrolijk van wordt. Om dat te kunnen moet je gewaarworden wat je eigen gevoelens en gedachten zijn. Vraag jezelf regelmatig af, waar jij zelf behoefte aan zou hebben. Neem jezelf serieus, erken die behoefte en zoek manieren, die bij jóu én bij de situatie passen om die behoeften te vervullen. Ga concreet aan de slag met wat voor jou belangrijk is. Begin met kleine dingen en ervaar hoe het is om dingen te doen waar je vrolijk van wordt.

Door jezelf schouderklopjes te geven vergroot je je zelfvertrouwen. Geef jezelf regelmatig een compliment en zeg tegen jezelf dat heb ik goed gedaan. Ook is het helpend om aan het einde van de dag stil te staan bij de dingen die goed zijn gedaan. Door je aandacht te richten op de dingen die goed zijn gegaan krijg je een meer tevreden gevoel over jezelf. Alles wat je aandacht geeft dat groeit, zo ook je zelfvertrouwen.

Dagelijkse positieve bevestiging van jezelf helpt bij het vergoten van je zelfvertrouwen. Bouw voor jezelf een paar momenten op de dag in om naar jezelf in de spiegel te kijken en uit te spreken wat je in jezelf waardeert. Dit kan iets zijn waar je ook echt in gelooft of iets waarvan je zou willen dat het waar is. Wanneer je dagelijks tegen je spiegelbeeld zegt “Ik hou van jou” of  “Je bent de moeite waard” zul je ontdekken wat je innerlijke stem tegen je zegt. In het begin zal het vreemd voor je zijn of hoor je geen innerlijke stem omdat die de woorden waarschijnlijk wantrouwt. Naar verloop van tijd gaat je innerlijke stem geloven wat je zegt. Dit noemen we zelfbevestiging. Zelfbevestiging is een krachtig instrument. Spreek het uit alsof het al gebeurd is. Zeg tegen jezelf, “Ik ben een zelfverzekerd iemand. Ik kan alles doen wat ik wil.”

Enkele andere voorbeelden van positieve waardering zijn:

  • “Ik ben prettig gezelschap”
  • “Ik kan het”
  • of ….
  • “Ik geloof in mezelf”
  • “Ik ben een goede vriend”

Mensen met weinig zelfvertrouwen leggen voor zichzelf de lat vaak erg hoog. Daarnaast zijn ze meestal ook erg kritisch op zichzelf. Dit kan verlammend werken. Immers waarom zou je je best doen als het toch niet goed genoeg is.

Door te leren milder te zijn voor jezelf kun je je innerlijke criticus de baas worden. Hierdoor ontstaat er ruimte voor leren en persoonlijke groei. Sta jezelf toe dat je fouten mag maken en vergeef jezelf wanneer het niet helemaal gegaan is zoals je graag zou willen. Weet dat je het de volgende keer anders kan doen! Steun jezelf met mildheid als je de volgende keer aan iets nieuws of aan iets anders begint dat je net hebt geleerd. Probeer ook de humor van het leren in te zien. Lachen om jezelf kan erg helpend zijn.

Voorbeeld: Ik ben een fanatieke hardloopster en ben me aan het voorbereiden op mijn eerste halve marathon. Bloedspannend vind ik het, want stel nou dat het me niet gaat lukken. In de voorbereiding worden mijn hardlooprondes steeds langer en mijn tempo gaat omhoog. Er zit vooruitgang in. Elke keer, of de prestatie nou beter is dan de vorige keer of niet, waardeer ik mijn inzet. “Goed dat je bent geweest, heb je goed gedaan”. Los staat of er werkelijk vooruitgang in zat. Gelukkig is dat trouwens nu wel het geval.

Zelfvertrouwen bouw je stap voor stap op. Belangrijk is dat je als je een mijlpaal bereikt hebt er even bij stil staat en dat succes(je) viert. Kijk vol bewondering naar jezelf, geniet er van en ga dan pas verder. Marinus Knoop staat in zijn creatiespiraal stil bij dat fenomeen. Met name het ontvangen, waarderen en ontspannen zijn stappen bij het realiseren van doelen die in onze cultuur onderbelicht zijn. Echter deze zijn nodig om weer energie voor het volgende te krijgen. Bij het opbouwen van zelfvertrouwen is het essentieel dat er stil gestaan wordt bij de behaalde successen. Zij zijn de input voor zelfvertrouwen. Interessant is dat je zelf de grootte van het succes bepaalt. Zorg ervoor dat ze realistisch zijn. Wanneer je wil weten hoe je dat kunt gebruiken voor je persoonlijke ontwikkeling neem dan contact met ons op voor een pdf met uitleg.

Zorg ervoor dat je haalbare en inspirerende doelen benoemt. Dat zijn doelen waar je zelf invloed op hebt en die meestal niet al te ver van je afliggen. Als je op de MAVO zit en de wens hebt om te promoveren dan is dat een hele weg. Een tussendoel bijvoorbeeld de HAVO halen en dan naar het Atheneum gaan is al veel inspirerender. Dat wil niet zeggen dat je je ambitie op moet geven, natuurlijk niet, maar via tussendoelen naar je einddoel komen, werkt beter. Realiseer je dat als je hoge verwachtingen hebt en je doelen onrealistisch zijn dat dan de kans op mislukking of teleurstelling groot is.

Kijk naar je huidige situatie en naar je verwachtingen en probeer de weg van de huidige situatie naar de  gewenste situatie op te delen in kleine realistische stapjes. Essentieel is dat je zelf invloed hebt op het behalen van je doel. Als je bijvoorbeeld als verwachting hebt dat iedereen in je team je aardig moet vinden kan dit leiden tot een teleurstelling. Immers wat mensen van je vinden heb je niet geheel in de hand. Focus je in plaats hiervan op een doel waar je wel invloed op hebt. Je kunt bijvoorbeeld door aardig te zijn voor je collega’s door ze bijvoorbeeld per dag 3 complimenten te geven misschien wel wat doen aan de sfeer in het team. Het is dan aan de collega’s of ze je al dan niet aardig gaan vinden.

Wanneer je inzicht hebt in je sterke en zwakke kanten krijg je een meer realistisch zelfbeeld. Maak een lijst van 10 sterke punten van jezelf en 10 zwakke punten. Je zult merken dat het rijtje van de zwakke punten als je weinig zelfvertrouwen hebt, makkelijker is om in te vullen. Geef jezelf ook complimenten voor de sterke kanten en accepteer de zwakke kanten van jezelf. Niemand is perfect en zoals Johan Cruijff altijd zei: “ Ieder nadeel heb zijn voordeel.”

Van negatieve gedachten en overtuigingen wordt je onzeker. Ze hebben daarom een slechte invloed op je zelfvertrouwen. Om je zelfvertrouwen te kunnen vergroten is het daarom nodig dat je inzicht krijgt in je eigen negatieve gedachten en overtuigingen. Als je dat denken stopt, kun je gaan werken aan meer zelfvertrouwen. Dit kun je doen door de negatieve gedachten en overtuigingen die gedurende de dag bij je opkomen in een schrift of dagboek op te schrijven. Aan het eind van de dag kun je zien wat je allemaal opgeschreven hebt. Vervolgens kun je proberen te achterhalen waar de gedachten of overtuigingen vandaan komen en wat de oorzaak is van deze gedachten en overtuigingen. Als je dat weet kun je daarmee aan de slag. Realiseer je dat veel overtuigingen alleen maar in jouw hoofd zitten en dat het daarom altijd mogelijk is om anders te denken.

Iedereen kent negatieve gedachten. Echter mensen met weinig zelfvertrouwen hebben daar in meerdere mate last van. Belangrijk is het om zicht te hebben op je negatieve gedachten en dat je deze erkent. Mooier zou zijn als je om weet te gaan met negatieve gedachten en deze kunt parkeren. Als je dat doet hebben ze geen effect op je zelfvertrouwen. Als je bijvoorbeeld de gedachte in je hoofd hebt: “Ik doe nooit iets goed, alles gaat bij mij fout” erken dan dat het hier gaat om niets meer dan een gedachte. Zeg dan tegen jezelf ik heb een gedachte dat ik faal. Dat is maar een gedachte en is niet wie ik ben. Sterker nog je kunt het ook proberen om te draaien. Door het negatieve te vervangen door iets positiefs zeg je bijvoorbeeld tegen jezelf: “ik ben succesvol”.  Probeer maar eens en zie wat het doet.

Kun je door het volgen van een communicatietraining of coachen je zelfvertrouwen vergroten?

Ik heb zelf ervaren dat het goed is om bewust aandacht te besteden aan je persoonlijke ontwikkeling. Door het volgen van een communicatietraining of door te kiezen voor een coachtraject ben je automatisch bezig met hoe je functioneert. Wat gaat goed, waar loop je tegenaan en wat zou je anders willen zijn vragen die altijd op de een of andere wijze wel worden gesteld. Het beantwoorden van deze vragen is in mijn ervaring helpend voor je persoonlijke ontwikkeling en bevordert je zelfvertrouwen. Onze online training persoonlijke ontwikkeling helpt je om op een laagdrempelige manier je zelfvertrouwen te vergroten.

Zelfvertrouwen vergroten, accepteer wie je werkelijk bent!

Ik denk dat velen van ons wel weten wat het betekent om van iemand anders te houden. Het gevoel van bewondering, een intens verlangen en tijd door willen brengen met de ander komt je vast bekend voor. We doen alles om onze liefde voor anderen te voeden, dat gaat ons gemakkelijk af. Van jezelf houden daarentegen is voor velen veel lastiger. In een eerdere bijdrage coach worden heb ik verwezen naar het liedje Ik hou van mij van Harrie Jeckers. Liefde voor jezelf is een combinatie van accepteren van jezelf in wie je werkelijk bent, zelfbewustzijn, zelfrespect en aardig zijn voor jezelf. Weten dat je de moeite waard bent en dat je er mag zijn. Wanneer het je ontbreekt aan deze waarden dan kun je met aandacht, geduld en compassie zelfliefde ontwikkelen. Immers zelfvertrouwen krijg je als je goed voor jezelf zorgt en op jezelf kunt vertrouwen.

 

Tot slot

In dit artikel heb ik je een inkijk gegeven hoe je echt je zelfvertrouwen kunt vergroten. Ik hoop dat de tips, adviezen en de voorbeelden uit de praktijk voldoende zijn om er zelf mee aan de slag te kunnen zodat jij de wereld kunt laten zien wie je werkelijk bent. Mocht je na het lezen van het blog en het oefenen thuis merken dat je nog extra ondersteuning kunt gebruiken dan ben je van harte welkom voor een eerste gratis coachgesprek. Wie weet kunnen we wat voor elkaar betekenen.

https://www.heelopleidingen.nl/