Laden...

5 goede ideeën voor educatieve video's

Educatieve video’s: wat zijn dat precies? Educatieve video’s worden ingezet om de kijker iets te leren. Meestal zijn educatieve video’s gericht op cursisten, leerlingen of studenten en zijn ze niet voor iedereen toegankelijk. Wie laten er educatieve video’s maken? Meestal zijn dit onderwijsinstellingen, maar er zijn genoeg ondernemers die in betaalde videovorm hun kennis en expertise delen. Educatieve video’s kunnen op vele manieren ingezet worden. Zo kun je bijvoorbeeld een instructiefilm maken

Verschillende soorten educatieve video’s

Educatieve video’s kun je op de volgende manieren inzetten:

  • Als (scherm)presentaties voor een grote groep, bij speciale gelegenheden
  • Als lezingen of papers
  • Als verklarende video’s (populair op websites)
  • Video-instructies, of te wel: tutorials
  • Uitlegvideo’s in animatievorm
  • Infotainment: het beste van informatief en entertainment gecombineerd.

De kracht van presentatievideo’s

Niet bepaald dol op presenteren? Je bent niet de eerste. Leg je presentatie op video vast. Dan geef je mensen de kans deze nog eens na te kijken, zodat ze inhoudelijk niets hoeven te missen. In Nederland wordt gemiddeld met zo’n 130 woorden/minuut gespeecht. De meeste vlotte presentaties duren niet langer dan zo’n vijf minuten en hebben een script van zo’n 650 woorden.

De kracht van infotainment

Infotainment is een lekker laagdrempelige manier van informatie overbrengen van film. Je houdt het luchtig, met flink wat humor. Ideaal als je een eigen creatieve vlog hebt, maar wat minder geliefd bij officiële instellingen als middelbare scholen, Hoge Scholen, Universiteiten.

De kracht van explainer video’s

De explainer video is kort, maar krachtig. Dit type video wordt ook door ondernemers vaak gebruikt. In deze video’s wordt kort uitgelegd hoe iets werkt. Dat kan iets technisch zijn, of iets dat je op school aan het leren bent, maar het kan natuurlijk ook een bepaald product of een dienst zijn. Explainers moeten je meeslepen. Als er een product wordt uitgelicht, zul je live action beelden zien. Het product is centraal in beeld en iemand demonstreert hoe je het gebruikt.

Video instructies: “o, zit dat zo”

Video instructies worden veelal gebruikt om leerlingen of studenten iets uit te leggen. Je kunt in een video instructie bijvoorbeeld laten zien hoe ze zich digitaal voor een toets kunnen inschrijven of voor een werkcollege aan kunnen melden. Video instructies bieden nieuwe didactische inzichten. Hier zijn andere vaardigheden bij vereist dan bij voor de klas staan.

Explanimations: verklaar het met plaatjes

Explanimations zijn explainer video’s die (gedeeltelijk) uit animaties bestaan (explain plus animation). Deze video’s worden gebruikt als er iets complex uitgelegd moet worden, dat met ander soort beelden bijna niet is uit te leggen. Je ziet ze in de zorgwereld bijvoorbeeld voorbijkomen als er een bepaalde medische ingreep verduidelijkt moet worden. In het nieuws worden ze bijvoorbeeld gebruikt om een complexe politieke of bedrijfscultuur toe te lichten.

https://www.promotionfilm.nl/branches/videoproductie-voor-onderwijs-en-training

Gerelateerde onderwerpen die u wellicht interesseren

Als je een website hebt, dan weet je dat het niet genoeg is om alleen maar bezoekers naar je site te trekken. Je wilt dat

In het digitale tijdperk is een sterke online aanwezigheid voor tandartspraktijken van cruciaal belang om potentiële patiënten aan te trekken en bestaande relaties te onderhouden.

In de turbulente wereld van marketing en communicatie is het van essentieel belang om op te vallen en je boodschap doeltreffend over te brengen. Hier

In een tijd waarin technologie het dagelijkse leven domineert, zijn informatieschermen niet langer een luxe maar een noodzaak. Ze vormen een essentieel onderdeel van de

We leven in een tijdperk waarin toegang tot kennis en vaardigheden slechts een muisklik verwijderd is. Dankzij de digitalisering hebben zelfontwikkeling cursussen een indrukwekkende evolutie

Word meer conversationeel in het schrijven van je blog Als je begint, is het belangrijk om veel basisinformatie over je blog en waar je over

Als student de vrijheid hebben om je eigen werk uit te zoeken, is ontzettend prettig. Je kan het naar je eigen schema draaien, je kan

Je begint een nieuw bedrijf of misschien heb je al een bedrijf maar wil je meer mensen trekken naar jouw website. Je merkt dat het

Als u hebt besloten om gevelreclame in de regio Rotterdam te plaatsen aan wanden en gevels van uw bedrijfspanden, dan kunt u bij SIGN-PARTNERS in

De huidige generatie is vooral online te vinden. Denk aan een social media platform als Instagram. Als je als bedrijf of organisatie deze generatie wil

Door middel van inhakers kun je betrokkenheid verhogen op sociale media. Pas dit weldoordacht toe om hier succesvol in te worden. Er doen zich genoeg

Creativiteit en enthousiasme zijn twee belangrijke kenmerken van Triple P Entertainment, hét event bureau in de buurt van Amsterdam. Het team zit vol met ideeën