facebooktwitter
Home Contact Partners Cookiebeleid
in Mode en Kleding - 28 okt, 2020
by - no comments
De populariteit van Crocs

Crocs luistert naar zijn belangrijkste consumenten, die, sorry sneakerheads, niet de neiging hebben om zich op deze groep te richten. Het bedrijf weet dat Crocs niet het meest fraaie stuk design zijn, maar ze zijn zeker geschikt voor het doel. Fashionista’s zijn snel in paniek geraakt bij Crocs en het merk heeft zich nooit ingespannen om het coole publiek aan te spreken – tot nu toe.

In 2016 debuteerde Christopher Kane met een samenwerking met Crocs tijdens zijn London Fashion Week SS17 show. Kane versierde zijn Crocs met bont en edelstenen en zei destijds: “Crocs slippers zijn misschien wel de meest comfortabele schoen. Ik vind het geweldig dat ze een beetje onhandig zijn en door sommigen misschien als lelijk worden ervaren. Ze hebben een zeer naïeve en kinderlijke vorm, wat ik vooral leuk vind als ze er extra lomp uitzien op de voet”.

Velen waren niet overtuigd, maar het betekende een keerpunt voor Crocs en herinnerde ons eraan dat lelijkheid subjectief is.

In oktober 2017 zette Balenciaga’s Demna Gvasalia, de koning van de ironische mode en de obscure smaakmaker extraordinaire, de nederige krokodil weer in de schijnwerpers. In klassieke Gvasalia-stijl voegde hij een 5-inch plateauzool toe en versierde hij zijn Crocs in Balenciaga Jibbitz (de naam die gegeven wordt aan die schattige knoopjes die mensen gebruiken om hun Crocs te personaliseren).

Als Kane je niet van gedachten kon veranderen over Crocs, dan zou Gvasalia dat misschien wel kunnen – dit is tenslotte de man die iedereen honderden dollars voor Vetements DHL shirts heeft laten vorkheftrucken. En zo was het: bij de release waren de Balenciaga Crocs al uitverkocht voordat ze zelfs maar de schappen van de exclusieve winkelier van het collab, Barneys, hadden aangeraakt.

Voor degenen die niet in de mode zijn, was er dit jaar een eigen Crocs-collab bij de hand met de streetwear stalwart Alife. Het NYC-label voegde aan een van de silhouetten een kousensok toe, terwijl een ander label opschepte met Jibbitz, gebaseerd op New Yorkse monumenten. Meer recentelijk nog heeft rapper Post Malone ook nog gechipt met twee uitverkochte Crocs.