Zelf ontwikkelings onderwijs
Business / Marketing and Advertising

Internet marketing noodzakelijk bij online leadgeneratie

Internet marketing, ook wel online marketing genoemd, draagt bij tot de groei van uw onderneming door gebruik te maken van de mogelijkheden die het internet biedt. Internet marketing is op dit moment het snelst veranderende en creatiefste marketing segment, niet onlogisch want niets groeit zo snel en veelzijdig als de online wereld. Een van de belangrijkste onderdelen binnen internet marketing is content marketing, hiermee moet men de potentiele klanten (leads) winnen en binden. Om goede en relevante content te creëren, is het goed om een goed artikel marketing systeem te gebruiken. Internet marketing is zeer goed te gebruiken bij leadgeneratie. Deze vorm van leadgeneratie is zeer krachtig, maar vereist ook veel creativiteit. Het mooie ervan is dat het eenvoudig grens – en taal overschrijdend werkt. Met goede internet marketing, komen er ook goede leads.

Internet marketing en commercie

Rond 1993 begon het zakenleven interesse te tonen in de mogelijkheden van het internet, internet marketing was een nog niets bestaand begrip. In het begin was dat niet eenvoudig en eigenlijk onlogisch, het was opgezet voor opleidingen en defensie en zeker niet voor commerciële diensten. Uiteindelijk won in 1995 het zakenleven deze discussies en begonnen de eerste bedrijven zich op het internet te profileren. De eerst bekende namen waren o.a. Yahoo en Amazon. Door de groei van de informatie die op het internet ontstond, kwam er ook een behoefte die eenvoudiger te vinden, de eerste zoekmachines kwamen in de lucht (Alta Vista, Excite en Infoseek waren enkele daarvan). Echter deze zoekmachines waren niet gebruikersvriendelijk genoeg en onnauwkeurig, Google stapte in 1998 in dit gat en tot op de dag van vandaag hebben ze vrijwel de gehele zoekmachine wereld in handen. Vanaf dat moment ging het snel met de groei van het internet (en dus met de behoefte aan goede internet marketing), steeds meer commerciële sites ontstonden, een voorbeeld is de, ook nog steeds bestaande, veilingsite “eBay”. Het zakenleven begon steeds beter te begrijpen dat het internet vrijwel geen grenzen had. In 2004 werd het Web 2.0 concept geïntroduceerd, vanaf dat moment ging het nog sneller met de groei van het internet gebruik voor commerciële doeleinden.

Social media en internet marketing

Web 2.0 was onder andere een van de mede oorzaken dat een nieuw fenomeen ontstond, sociale netwerken. De nieuwe hulpmiddelen maakten het zeer eenvoudig persoonlijke, op maat gemaakte, webpagina´s te ontwikkelen. Hiermee ontstond de behoefte aan een steeds meer gepersonaliseerd manier van internet marketing. De marketing afdelingen moesten (en moeten) steeds creatiever worden om de doelgroep te bereiken en, nog belangrijker, de doelgroep zover te krijgen dat ze via de sociale netwerken zelfs aanbevelingen aan “vrienden” gaan doen. Met behulp van de juiste artikel marketing is men in staat goede, relevante, artikel te produceren en te plaatsen in de categorieën waarop specifieke doelgroepen zoeken. Ondersteund door social media buttons, kan dit steeds verder verspreid worden.

Ontstaan internet marketing

De eerste internet marketing activiteiten, ontstonden in midden 1990. Enkele firma´s begonnen, op slechts tekst gebaseerde, websites te gebruiken om basis informatie over producten, diensten en de eigen organisatie te publiceren. Dit in de hoop dat men bij toeval op zo´n artikel stuitte en het daarna verder vertelde. Nadat de eerste email mogelijkheden ontstonden, werden mailings gebruikt om deze sites onder de aandacht te krijgen. Absoluut niet doelgroep gericht, zoals in de hedendaagse internet marketing.